THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES
Get Gifs at CodemySpace.com

U Are The Best

Rabu, 27 Julai 2011

Wasiat seorang DATUK

Salam Ukhuwah buat smua,.

Hari nie sy t'tarik nk menulis & bkongsi "jka dew yg mbca laa"
tntg kisah warkah cucu buat datuk,.

kehdapan datukku yg dikasihi dan t'cinta.semoga didalam kandungan
sihat walafiat serta m'dapat rahmat agung drpda ALLAH swt.Sesungguh
aku sering b'doa kpda driku dan drimu moga2 kita b'dua m'dpat
kredhaan ALLAH di alam kekal(akhirat)..

Datukku yg ku kasihi,
Sesungguhnya tidak pernah t'detik dihatiku bhwa engkau tlah kembali ke
tempat asal kita(akhirat).aku merasai seolah2 engkau masih ada disisi ku.
warkah ini kuhadapkan kpadamu skadar m'nyatakn hasratmu dhulu utkku
sentiasa bepegang dgn didikanmu..dari sejak umur 40 hari hgga sampailah
kembali nya mu kehadrat ALLAH swt. di dlam merentas cara penghidupan
dan pembelajaran ilmu tasauf.masih tergiang2 perkara yg engkau prnah
sebut2 kn dhulu,

"bongsu carilah hakikat insan dan hakikat dirimu sampai engkau temui,jika
kamu ingin bersama Tuhanmu di dunia dan akhirat"..sempena nasihatmu,
aku pnjangkan m'jadi catitan mnjadi tapak panduan driku,isteriku anak2ku
serta keturunanku dan manuusia sejagat..

dikala umurku 6 thn aku tidak tahu hujung jatuhnya akan pesananmu itu,..
tetapi stelah kehilangan mu di alam fana ini dan mulai m'jgkau tua barulh
aku mengerti betap halusnya pengajaranmu terhadap diriku..betapa besar
nya nilai nasihat mu padaku..betapa sayangmu padaku,betapa besarnya
harapanmu kpdaku utk m'bntukkn driku mnjadi mukmin sejati..semakin
lama ku renung nasihatmu,smakin sebak dada ini..

Datukku yg kusayangi,
masih t'bayang2 saat te'akhir engkau b'samaku,ditepi telaga di kampung
kita sebelum engkau meninggal dunia..aku masih teringat betapa heningnya
malam itu dan gementar tubuhku dikala engkau berkata,bhwa engkau akn
mninggalkan alam fana ini..akhirnya engkau benar2 pergi mnggalkn smuanya
yg ada di dunia yg fana ini..Datukku,thukah kamu perasaanku disaat itu,
seluruh tubuhku gementar,mulutku t'kunci kaku seolah2 dunia ini hancur,
perasaanku lumat,nyawa ku jga melayang bersama jsadmu..t'bayang dihati
saat p'pisahan itu sedangkn aku akan ke universiti esok..

pesanan t'akhirmu sentiasa t'semai di hati ku ini, "Bongsu,dngarlh baik2 wasiat
ini.,p'tama-tamanya engkau jgn sekali2 melupai dirimu,diri ALLAH dan
Muhammad..Carilah ALLAH dan Muhammad dalam hatimu sampai jumpa,
kalau engkau ingin selamat dunia dan akhirat..

sbagai pengetahuan mu,ssudah khilanganmu di dunia fana ini dan aku 
meneruskan p'juangan mncari ALLAH dan Muhammad..aku telah pn 
m'jelajahi seluruh Asia Tenggara untk bertemu dan mendalami ilmu tasauf 
drpda guru2 hakiki..hampir 12 thn aku bertindak sedemikian..tok guru mana
yg tak ku temui,orang gila mana yg tak ku kutemui,..semuanya aku cuba sedaya
upaya menemui mereka dan bertanya tentang ilmu pegangan mereka(ilmu tasauf).
biarlah apa yg terjadi wasiatmu tetapku pegang buat selama-lamanya..

Bagi mengakhiri warkahku ini,aku benar2 mengharapkan doa restu darimu semoga
diriku dan dirimu diredhai oleh ALLAH swt.sebagaimana diredhaiNYa Rasul2,Nabi2.
Aulia2,Para sidiqin,Para Wali ALLAH yg t'dhulu dan yg t'kemudian drpada kita nanti..

sekian,wassalam..

drpda cucumu Bongsu....



Sekian lh coretan yg menambat hati sy tntg indahnya ilmu ALLAH,.
dan kisah seorang cucu yg mmegang wasiat datuknya agar mncari
ALLAH dan Muhammad...hampir bulan ramadan nie,mri lh sama2 p'bnyakkn
m'dekatkn dri kpda ALLAH dan Nabi Muhammad saw agar kita sentiasa 
mndapat kerendhaan dariNya..dan amalan kita akn b'terusan di bulan yg mendatang..

Insyaallah...

p/s: crita nie pnjang lagi sbnarnya,so sy pndekkan jew mnjadi sinopsis..
       crilh apa yg ada disebalik crita,pasti menemui sesuatu tak terduga oleh mu.
      krana ALLAH it MAHA BESAR...

0 ulasan: